El PP, del plasma al videoblog sense canviar l’estratègia de comunicació

 

Toni Palau // El passat dia 23 d’abril, la web de la Moncloa pujava un vídeo a internet amb format videoblog del president M. Rajoy. En aquest, M.Rajoy, amb menys de dos minuts, ens fa la seva valoració sobre la EPA (enquesta de població activa) del primer trimestre del 2015. El missatge és el mateix que venim sentint en els darrers anys; “les xifres confirmen l’evolució positiva de l’economia espanyola: menys atur i més feines de qualitat”. Unaafirmació que podríem estar pàgines i pàgines analitzant-la, però en comptes de debatresobre la visió que té el PP de la EPA, volia fer èmfasi en el model comunicatiu unidireccional que ve utilitzant el PP des de fa ja un temps i que continuem veient en aquest videoblog.

Sin títuloDes del meu punt de vista, el PP segueix una estratègia de comunicació unidireccional. Quan parlem “d’unidireccional”, ens referim a que l’emissor del missatge no obté cap tipus de resposta per part del receptor (un o varis), evitant possibles debats i crítiques de forma directa. Un clar exemple del missatge unidireccional del PP, són les diferents compareixences que ha realitzat M. Rajoy a través d’un plasma (comentant els resultats del referèndum d’escòcia, per exemple)per no haver de respondrea cap pregunta realitzada per un mitjà de comunicació. A més, a les compareixences físiques no contesten més de tres preguntes que semblen pactades i que només reforcen el missatge del PP.

Un altre fet destacable és que de les 97 sol·licituds de compareixences del president del govern, el PP n’ha revocat 76 (sent el partit focus de la corrupció en els darrers anys), un rècord a l’historia democràtica d’Espanya. Aquest fet demostra que el PP, aprofitant la seva majoria absoluta, també utilitza la comunicació unidireccional amb la resta de partits polítics que formen la cambraparlamentària. Amés,critiquen els partits que utilitzen els massmedia per transmetre el seus missatges, il·lògic, ja que el fet de què un partit es posi al davant d’un massmedia fa que el seu missatge almenys sigui bidireccional, podent obtenir unaresposta/crítica dels diferents tertulians i fins i tot de ciutadans que utilitzen plataformes com Twittero Facebook.

Tot i que la utilització de la comunicació unidireccional sigui legítima, ens trobem en un moment on la ciutadania demana participar i entendre millor la política. Les enquestes i alguns resultats ja ens confirmen el moment de canvi que esta vivint el teixit polític espanyol, deixant el model comunicatiu unidireccional obsolet. El PP es limita a utilitzar els mecanismes 2.0per penjar alguns vídeos que reforcen el seu missatge, però no donen cap tipus  d’importància a les respostes obtingudes, augmentat així la distancia que hi ha entre els governants(emissor) i ciutadans (receptor).Que un president es limiti a comentar una EPA amb menys de dos minuts, només remarcant el missatge positiua una web on no es pot ni comentar el que ha semblat el vídeo, no em sembla la manera més idònia d’incentivar la participació ciutadana.

En conclusió, l’estratègia de comunicacióunidireccionaldel PP no els fa res més que restar vots. Les persones demanen estar informades de tot, volen veure autocrítica i per ara només veuen un president que utilitza els mitjans de comunicació(clàssics i 2.0) per transmetre missatgespositius, curts i poc versemblants que només augmenten la distància entre els governants i la ciutadania.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*