Jornada de reflexió

Toni Palau // Després de gairebé un mes, els partits polítics posen punt i final a la seva campanya electoral. Personalment, no record una campanya tan intensa com la que hem viscut en les darreres setmanes, s’han vist campanyes de tots els colors i formes. Hem pogut veure a M. Rajoy i E. Aguirre fent un volta amb bicicleta per Madrid mentre M. Cospedal assegurava que la naturalesa és insostenible si no és productiva. Hem vist en prime time al president J. R. Bauzá donant una imatge distorsionada de la realitat que es viu a les Illes Balears. També hem pogut veure vídeos electorals molt heterogenis, fins i tot n’hem vist alguns que feien autèntica vergonya, a títol personal no entenc la moda de realitzar videoclips electorals amb cançons que no tenen sentit i que estan molt enfora de poder ser considerades música. Hem  presenciat infinits debats  amb tots els formats possibles: mítings, polítics al carrer, espais pels ciutadans, campanyes online…Però tot aquest volum d’informació que hem rebut, ens condiciona a l’hora d’anar a votar?

Certes estadístiques ens indiquen que a dia d’avui, hi ha entre un 20 i un 30% de ciutadans que no tenen clar a qui votar (cal destacar que dinstoni aquests percentatges hem d’incloure els abstencionistes i les persones que voten en blanc) i aquest fet lligat al canvi del mapa electoral que ha provocat l’aparició de nous partits, ha conduït a que gairebé tots els partits hagin invertit una quantitat notable de recursos en les seves respectives campanyes per intentar convèncer al màxim d’indecisos possibles. Els votants fidels i les persones que ja tenen el seu vot decidit des de fa molt de temps no es senten condicionats per les campanyes, de fet, és possible que no facin ni seguiment d’aquestes.El problema que té el votant indecís és que si l’aparició de  nous partits ja li suposava una dificultat afegida a l’hora de decidir a qui votar, crec que amb la campanya electoral que ha vist, la decisió encara li deu ser més difícil perquè hem pogut veure informacions de tots tipus: ens han assegurat que la crisi s’ha acabat, que l’atur ja no és un problema, hem vist propaganda electoral feta amb el paint, candidats fent vídeos amb el mòbil mentre conduïen, ens han contat mentides, ens han promès coses inviables, hem vist desqualificacions personals, estadístiques de tots els colors… Un volum d’informació difícil de processar per a qualsevol persona.

Per aquest motiu, crec que en aquestes eleccions la jornada de reflexió cobra una importància que no havia tingut mai fins ara. El votant disposa d’un dia per pair tota la informació rebuda i posar a la seva balança personal els pros i els contres de votar un partit o l’altre, fins i tot és possible que opti per no votar després del circ mediàtic  que ha viscut aquestes  setmanes. Estem davant unes eleccions històriques que suposaran la creació d’uns parlaments heterogenis  formats per un gran nombre de partits. Tant el votant que té decidit el seu vot, com el que està indecís, només recomanar-li que aprofiti la jornada de reflexió per fer un exercici de memòria del que hem vist els darrers 4 anys dins l’àmbit polític, que no es deixi influenciar per el que ha vist aquestes darrers setmanes i que desconfiï del que els han promès els diferents partits.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*